zondag, september 16, 2007

Willem Ruis zag zoontje als vijand

AMSTERDAM - Willem Ruis wilde zijn zoontje nooit meer zien nadat zijn huwelijk op de klippen was gelopen. "Ik was na de scheiding niet meer welkom", vertelt Nicolas Ruis, die destijds 5 jaar was, in het Belgische boulevardblad Dag Allemaal.

"Ik woonde bij mijn moeder en was dus de vijand."

De in 1986 overleden tv-presentator keerde zijn zoontje na de scheiding de rug toe en ging met zijn dochters Eva en Suus samenwonen met zijn nieuwe vriendin Ellen Damsma. "Zijn laatste woorden aan mij waren: 'ik hoef jou nooit meer te zien'", vertelt de 30-jarige Nicolas.

Vergeven

"Dat is met dank aan zijn toenmalige vriendin. Mijn vader kan ik dat vergeven, maar haar nooit meer."

De zussen van Nicolas, Eva (34) en Suus (33), spanden vorig jaar een proces aan tegen Ellen. Ze zouden door haar psychisch en fysiek mishandeld zijn tijdens hun jeugd.

Proces

"Daar kan ik het nu niet over hebben. Ik kan alleen maar bevestigen dat het proces nog lopende is."

Willem Ruis was een van de populairste tv-presentators van zijn tijd. Zelf was hij niet zo gesteld op zijn tv-collega's, zoals Ron Brandsteder, Henny Huisman en Jos Brink.

"Misschien zagen anderen hem wel als vriend, maar dat was zelden wederzijds. Vader vond elke tv-presentator een lul, want die was toch nooit zo goed als hij."

Huisman

"Op de crematie van mijn vader stond Henny Huisman hartverscheurend te huilen, alsof hij zijn beste vriend had verloren. Als 9-jarig jochie dacht ik toen al: 'man, wat sta jij hier te liegen. Vader had gewoon een rothekel aan jou'", zegt Nicolas.

"Voor alle duidelijkheid: ik heb niets tegen Henny Huisman, hoor."

Nicolas koestert geen wrok tegen zijn op 41-jarige leeftijd overleden vader. "Mijn vader was best een goede vent. Ondanks alles ben ik ontzettend trots op hem." (novum)

Geen opmerkingen: